Aj ten najslabší článok v spoločnosti
môže byť vidieť a počuť

(media relations, online)

Spájanie síl a boj za práva pacientov! To bola myšlienka, ktorou sa odštartovala práca strešnej pacientskej organizácie ako jedinej svojho druhu na Slovensku. A keďže hlas pacientov je najlepšie počuť v médiách, v roku 2015 sa začala aj naša spoločná cesta.

Aké boli očakávania?

Byť pre odborníkov a politikov relevantným partnerom do diskusie a môcť tak presadzovať zmeny prospešné pre pacientov, si vyžadovalo nielen znalosť problematiky, ale aj budovanie vzťahov a silného brandu. Kým úlohou asociácie bolo vyšliapať si chodníčky k politikom a partnerom, našou úlohou bolo vybudovať z asociácie spoľahlivého respondenta k aktuálnym témam, do diskusií v médiách a silné meno smerom k širokej verejnosti, pacientom.

Čo sa realizovalo?

Asociácia na ochranu práv pacientov vznikla v roku 2001, no budovať jej meno sme začali tak povediac od nuly. Na začiatok to chcelo vytvoriť si vlastné komunikačné kanály, na ktorých by sme mohli širokú verejnosť informovať o úspechoch asociácie, aj o novinkách a dianí v zdravotníctve.

Človek nemusí byť pacientom, aby vnímal, že oblasť zdravotníctva je veľmi dynamicky sa meniacou sférou s pomerne zložitou legislatívou. Aj mimo náročnejších období, akým bola napríklad pandémia koronavírusu, je preto dôležité pravidelne sledovať dianie v zdravotníctve a cez médiá a vlastné komunikačné kanály správne a včas reagovať či, dokonca, vytvárať tlak na politikov. Mimo externej komunikácie sme vždy pripravení tímu v asociácii poradiť a pomôcť pri realizovaní ich vlastných aktivít, napríklad pri každoročnej celoslovenskej pacientskej konferencii.

Ako sa nám darilo?

Asociácia na ochranu práv pacientov získala za roky našej spolupráce silné meno nielen smerom k politikom, ale aj novinárom či širokej verejnosti. Za posledné roky sa nestalo, aby sa spravodajské médiá nevenovali stanoviskám a témam, ktoré asociácia vzhľadom na aktuálne dianie otvára. Proaktívne sa zaujímajú o názor pacientov, ktorý nechýba pri žiadnej reportáži či diskusnej relácii o dôležitých zdravotníckych témam, ktoré sa týkajú pacientov. Za rok 2022 sme zaznamenali 1 089 natívnych výstupov v celkovej hodnote takmer 4,5-milióna eur (AVE) s mediálnym dopadom viac ako 88 miliónov divákov/čitateľov (GRP).

liekysrozumom_telefon

Projekt Lieky s rozumom

Lieky s rozumom učili pacientov pýtať sa a minimalizovať sebadiagnostiku a liečbu dr. Googla. Vďaka podpore Ministerstva zdravotníctva SR a ďalších odborných partnerov sme ľuďom ukázali, ako odlíšiť relevantné informácie o liečbe od tých zavádzajúcich a zmätočných, kde hľadať kompletné informácie o svojich liekoch a na čo sa pýtať lekára či lekárnika. Za 5 rokov aktívnej tvorby edukačného obsahu (články, videá s odborníkmi, kvízy, reprezentatívne prieskumy) sa nám podarilo nielen zvýšiť liekovú gramotnosť širokej verejnosti, ale aj vzbudiť záujem médií o mnohé liekové témy.

V sledovanom období september 2020 až marec 2021 zasiahol projekt na internete viac ako 1,8 milióna užívateľov. Stránku www.liekysrozumom.sk, ako hlavný informačný zdroj, navštívilo v tomto období takmer 226-tisíc unikátnych návštevníkov. V priemere nás teda každý mesiac sledovalo viac ako 32-tisíc ľudí. Tvorbou aj pre médiá zaujímavého obsahu sme za toto obdobie dosiahli až 153 natívnych výstupov v relevantných celoslovenských médiách.